Grafheuvels op de Veluwe

De Veluwe is niet zo ongerept als hij lijkt. Mensenhanden vormen al duizenden jaren het landschap. Zichtbaar zijn de paden, de borden en de hekken. Meestal verscholen zijn de sporen van de eerste landbouwers. De grafheuvels bijvoorbeeld. Hieronder twee in natuurlijke kleuren en drie in expressieve primaire tinten. 24 x 32 centimeter. Acryl op stevig acrylpapier.

 
Brutkamp

In Albersdorf staat een imposant hunebed met een enorme deksteen van 23 ton. Dat inspireerde mij om een reeks werken te maken. Het zijn experimenten in vorm, kleur, structuur en vorm. Één ding hebben ze gemeenschappelijk; de massieve deksteen boven op een lonkende leegte. 24 x 32 centimeter. Acryl en behang op stevig acrylpapier.

Pierre de la Fée

Deze zwaar gehavende Feeënsteen staat in Draguignan. Een litteken en een dreigend overhellende deksteen maken deze dolmen bijzonder fotogeniek. Vijf schilderingen maakte ik. Vier vanuit frontaal perspectief. Eentje van opzij. Twee met behangstukken. De rest in acryl.

Klimt interpretaties

Meerdere maanden heb ik geworsteld met de artistieke nalatenschap van de Weense symbolist. Dat heeft naast tal van studies geleid tot een trilogie die is gemaakt met behang en en acrylverf. Deze werken leggen een verbinding tussen fin-de-siècle en steentijdmystiek. Le dolmen de Coste-Rouge en de venus van Lespugue figureren. Zo zijn deze werken eigentijds en toch oeroud in hun vormentaal. 40 x 50 centimeter, acryl en behang op stevig acrylpapier.

Neolithic Glamour

Bij toeval krijg ik twee modetijdschriften in handen. Ik kan het niet laten en pak de schaar. Wat gebeurt er als de dames bij een steentijdmonument staan? Gemengde technieken op 50 x 70 centimeter.

Pierres Plates

In het zuiden van Bretagne staat een onvoorstelbare hoeveelheid neolithische monumenten. In Locmariaquer bijvoorbeeld. Daar bevindt zich aan de kust Pierres Plates; een dolmen met een menhir ernaast. Twee abstracties op A3.

Crucuno

Een van mijn favoriete dolmen staat midden in het kleine Bretonse dorpje Crucuno. De stenen bevinden zich compact op elkaar en vormen een duidelijke eenheid. Wat een stoer ding! Lukt het me die eenheid te verstoren door verschillende kleuren te gebruiken? 24 x 32 Centimeter op stevig papier.

Westenesch-N

Een magnifieke boom groeit dwars door dit vlak bij Emmen gelegen hunebed; Westenesch-N. Tijdens het schilderen vraag ik me af of ik boom en monument als geheel of als twee delen moest weergeven. Ik kies voor het laatste met nadruk op de stenen. Geschilderd in acryl op stevig papier van 50 x 70 cm.

Homages

Van de meesters leer ik het meest. Regelmatig probeer ik de kunst af te kijken. De manier waarop Vermeer een beladen moment bevriest in de tijd. De speelse onbevangenheid van Miró. Het absurdisme van Malevich. De vertelkracht van Bosch. Picasso en zijn ongelooflijke effectiviteit. Ik hoop iets van hun kunde in mijn vingers te krijgen en al hun gaven tot iets nieuws te verwerken.

Overig

Ofenen, oefenen en oefenen. Jarenlang richtingen en onderwerpen proberen om langzaam het hoekje te vinden waar ik me het prettigst voel. Landschappen, steden en mensen. Vooral figuratief. Hieronder vijf voorbeelden.