Dolm.nl

Hunebedden in acryl

Hunebedden zijn cool! Daarom schilder ik ze. Een verantwoording.

De veelzijdigheid van mono- en megalieten boeit me. Er is er niet één die me niet prikkelt. Meestal ligt het in de thema’s tijd, mysterie of vorm. Hieronder een paar voorbeelden.

Tijd

Ik hou van de historische betekenis van hunebedden. Ze liggen verstild in een landschap als metafoor voor het tijdelijke en als een aandenken aan een tijd dat geld en techniek nog in de kinderschoenen stonden. Deze stenen relativeren onze ambities, onze stress en onze maatschappelijke problemen. Dat heb ik onder andere tot uitdrukking proberen te brengen in deze twee werken die eigentijdse elementen (foto’s) bevatten en contrasteren met het vage verre verleden van de geschilderde stenen.

Mysterie

Daarbij zijn hunebedden mysterieus. Omdat schrift in de Steentijd niet bestond kunnen we ons amper een voorstelling maken van de belevingswereld die erachter schuil gaat. Aanwijzingen uit de antropologie duiden op een naar huidige maatstaven bizarre omgang met overledenen, waarbij menselijke resten regelmatig naar buiten werden gebracht als deel van festiviteiten. Ik houd er niet van om het mysterie letterlijk weer te geven. Liever maak ik gebruik van afwijkende kleuren, kleuraccenten of een verrassende onderschildering.

Vorm

De vormen van hunebedden nodigen uit tot artistieke experimenten. De basis is eenvoudig, maar al doende ontstaat een reeks aan ingewikkelde keuzes voor de weergave. Daardoor kan één hunebed mij uitdagen tot tientallen interpretaties met variaties in compositie, licht, standpunt, stijl, kleur, of structuur. Soms gaat dat best ver, bijvoorbeeld hier waar de afbeelding van een dolmen is teruggebracht tot een spel van lijnen, vlakken en kleur.