Dolm.nl

Picasso in Lascaux

Picasso bewonderde prehistorische grotkunst. Het verhaal gaat dat hij zei dat we sinds die tijd niets geleerd hebben. Bewezen is dat niet. Wat maakt het uit? Hij zou het gezegd kunnen hebben, want hij vond alle kinderen kunstenaars en had oog voor exotische kunstobjecten.

Zelf bewonder ik de elegante lijnen uit het paleolithicum om hun doeltreffendheid en hun mysterieuze intentie. Was het magie of ambacht dat de makers dreef? Ik vind het heerlijk om erover te lezen of te mijmeren.

Stier uit Lascaux

Maar het is natuurlijk onzin dat de schilderkunst in die tienduizenden jaren geen vorderingen heeft gemaakt. De stier van Paulus Potter voegt wel degelijk iets toe aan de stieren uit Lascaux en Altamira. En wat te denken van de stieren van Picasso zelf? Die lijken op niets wat eraan is vooraf gegaan.

Bij wijze van experiment zet ik een stier uit Lascaux met hard potlood op een vel van 50 maal 65 centimeter.  Dan probeer ik hem met oliekrijt een toef van Picasso mee te geven; ik zoek de basisvormen, herhaal hier en daar een lijn, laat de achtergrond versmelten met de voorgrond. De gebruikte aardkleuren houden het geheel nog relatief conventioneel. Bij wijze van kleine verrassing zie ik de oorspronkelijke potloodlijnen als krassen door het krijt komen, een effect waar ik erg blij mee ben.

Lijnen en vlakken

Bij het tweede exemplaar ga ik schuiven met de vormen en voeg ik hier en daar een ander perspectief en een andere emotie toe. Ik gebruik atypische kleuren als groen, geel en blauw. Lijnen laat ik niet altijd de voorspelbare weg vervolgen. Lijntjes verspringen als een pick-upnaald die even uit de groef is gelopen. Ik heb het allemaal gezien in werk van de grote meester en zie dat het werkt.

Voor de derde schets houd ik vast aan vreemde kleuren, meer verschuif het accent van vlakken naar lijnen. Het resultaat vind ik niet gek, maar het ontbeert de complexe speelsheid van de tweede. Voorlopig ben ik klaar. Binnenkort pak ik het weer op vanaf de tweede schets om te kijken of ik het idee verder kan voeren en het  modern enigma uit de oertijd nog meer nadruk kan geven.

3 Reacties

  1. Pingback: 2017: Van Picasso tot Catwoman - Dolm.nl

  2. Pingback: 2017 - Dolm.nl

  3. Pingback: Picasso 1917 - Dolm.nl

Geen reacties toegestaan.