Crucuno: Één hunebed zes keer in verf, drie keer in inkt

Deel dit bericht:

Voorjaar 2015. Bretagne. De streek bij uitstek voor hunebedden in Frankrijk. Daaronder le dolmen de Crucuno. Hij is even compact als robuust. De unieke vorm daagt mij uit er negen verschillende interpretaties van te maken. In verf en in inkt.

Het regent. Dat komt meer voor in Morbihan. Vandaar dat ik ook deze keer ter plekke niet uitgebreid ga zitten om het beeld goed in me op te nemen. Hannesend met de paraplu om de camera droog te houden, zie ik tijdens het snelle nemen van de foto’s  direct hoe uniek de vorm van de dolmen de Crucuno is; de relatief grote stenen staan dicht op elkaar. Het stoere uiterlijk wordt versterkt doordat de omringende stenen zijn verwijderd. De deksteen steekt voor een deel uit.

Crucuno in verf …

In dat najaar besluit ik de foto’s als basis voor studies in acrylverf te gebruiken. Ik experimenteer met de kleuren. Bij de eerste twee start ik onder andere met fel oranje, dat ik gaandeweg langzaam terugbreng met meer natuurlijke kleurtonen. De drie studies daarna kenmerken zich door afzonderlijke kleuren voor de verschillende stenen. Daarmee gaan de vormen met elkaar in dialoog en verschuift de nadruk van het geheel naar de individuele stenen. De laatste studie is rechttoe rechtaan; weinig fantasie, maar het resultaat is wel duidelijk herkenbaar als een afbeelding van een hunebed.

Ben je geïnteresseerd in meer series van kunstwerken rondom één hunebed? Kijk dan eens in de galerie.

… en in inkt

Vijf jaar later staat het hunebed van Crucuno me nog steeds helder voor ogen. Omdat ik me realiseer dat de eerste serie steeds vanuit hetzelfde gezichtspunt is, maak ik opnieuw een serie interpretaties, maar dan vanuit verschillende standpunten. Het resultaat is een serie van drie digitale kunstwerken. Je kan ze bestellen in de shop, kant en klaar ingelijst of als losse print.

Volg mij op social media:

Verder Bericht

Vorige Bericht

0 Reacties

© 2021

Thema door Anders Norén