Geplaatst op

Hunebedkunst. Één prehistorisch monument, meerdere interpretaties

Hunebed D6 Tynaarlo, een detail van een schilderij

Hunebedkunst komt niet vaak voor. Maar wie zoekt, die vindt! Niet alleen op deze website. Zo hingen er bijvoorbeeld meerdere schilderijen met hunebedden in de tentoonstelling Barbizon van het noorden. Daar viel veel te genieten. Dit dankzij de enorme kunde van makers en de schoonheid van de afgebeelde objecten. Een hunebed is immers een prachtig ding met spannende vormen en een interessant verhaal.

Grote meesters, meerdere interpretaties

Vaak schilder ik meerdere versies van één hunebed, want kunst is interpretatie. Meerdere interpretaties maken een object interessanter. Ze helpen schilder en toeschouwer om erop verschillende manieren naar te kijken. Vandaar mijn series hunebedkunst rondom hunebedden als Arthur’s Table, Lanyon Quoit, Brutkamp in Albersdorf en Crucuno. In de galerie van deze site zie je hoe ik stijlen van bekende kunstenaars als Gustav Klimt of Pablo Picasso uitprobeer. Vreemd genoeg heb ik nog nooit eerder verschillende stijlen van bekende kunstenaars losgelaten op één enkel hunebed. Tot nu. Ik ga helemaal los op één object. Het onderwerp is hunebed D6 bij Tynaarlo. Ik had er al eens schetsen in inkt van gemaakt.

D6 Tynaarlo

Tussen Tynaarlo en Zeegse staat een relatief klein hunebed van nog geen zes meter lang. Om twee redenen is het heel bijzonder. De eerste is dat alle grote stenen er nog zijn. Dat komt niet vaak voor bij de Drentse hunebedden. De meesten missen stenen. Dat komt doordat men vroeger, niet gehinderd door enig historisch besef, bouwmateriaal graag herbruikte. De tweede reden dat D6 bijzonder is, is dat de gebruikte stenen allemaal van roze graniet zijn. Ook dat komt zelden voor. Het lijkt erop dat de bouwers van D6 deze stenen vanwege hun soort speciaal uit hebben gezocht.

Hunebed D6 bij Tynaarlo
Hunebed D6 in Tynaarlo.

D6 in de kunst

Meerdere kunstenaars zagen het bijzondere karakter van dit hunebed. Al in 1790 maakte Engelbertus Engelberts er een tekening van. In de negentiende eeuw lieten onder andere enkele schilders van de Haagsche School hun blikken op het hunebed bij Tynaarlo vallen. Lodewijk Dubourcq, Willem Roelofs, Alexander Mollinger, Pieter Stortenbeker en Taco Mesdag maakten er een kunstwerk van. Ook bestaat er een bekende oude schoolplaat met de titel ‘De heide met hunebed bij Tinaarloo.’ Bernard Bueninck maakte de oorspronkelijke aquarel daarvan in 1901. En ik kan me voorstellen dat uitgerekend dit hunebed zo’n aantrekkingskracht heeft op kunstenaars. De compacte overzichtelijke vorm laat zich prima in een kunstwerk plaatsen. Het is veel moeilijker om een complex langgerekt hunebed als D27 in Borger of D53 in Havelte elegant in een gemiddeld kader te frotten.

Aquarelschets: Hunebed D6 bij Tynaarlo
Kleine aquarelschets van hunebed D6 in Tynaarlo.

Hunebed in verschillende kunstvormen

Hieronder staan verschillende artistieke interpretaties van het hunebed D6 bij Tynaarlo. Ze zijn allemaal van mijn hand. Bij sommigen liet ik me leiden door de stijl van een geronommeerde vakbroeder, bij anderen volgde ik mijn eigen weg. Niet alle werken staan in mijn atelier. Een paar staan op een harde schijf omdat het digitale kunst is. Wil je direct een print van deze hunebedkunst bestellen op een t-shirt of in een lijst? Kijk dan naar de mogelijkheden in de shop. Neem contact met me op als je daar niet vindt wat je wilt. Dan kijk ik of ik speciaal iets naar je wens kan maken.

Hunebedkunst: Tynaarlo 01, Een eerbetoon aan Roy Lichtenstein

Lichtenstein (1923-1997) is één van de grote meesters van de pop art. Zijn faam dankt hij vooral aan uitvergrote stripplaatjes, die eenmaal uit hun context gehaald sterke op zichzelf staande kunstwerken bleken. Onderstaande digitale tekening is net als sommige werken van Lichtenstein uit primaire kleuren opgebouwd met gebruik van rasters.

Hunebedkunst 01: Een eerbetoon aan roy Lichtenstein

Hunebedkunst: Tynaarlo 02, Rood tegen groen

Het roze graniet van het hunebed versterkt tot rood tegen een groene achtergrond. Acrylverf op canvas, 30 x 40 centimeter. Meer info vind je in de galerie.

hunbedkunst: Tynaarlo 02

Hunebedkunst: Tynaarlo 03, Een eerbetoon aan Piet Mondriaan

Totale rechte abstractie in primaire kleuren maakte Piet Mondriaan (1872-1944) wereldberoemd. Dit werk is niet zo abstract als dat van hem. Maar ja, de uitdaging was om een hunebed in De Stijl weer te geven …

Hunebedkunst: Tynaarlo 04, Paarsrood tegen blauw

Geschilderd op zwart canvaspapier van 30,5 x 40,6 cm. Daardoor is het geheel een stuk duisterder dan de andere interpretaties op deze pagina. Meer info vind je in de galerie.

Hunebedkunst Tynaarlo 04

Hunebedkunst: Tynaarlo 05, Paarsrood tegen lichtgroen

Het roze graniet van het hunebed versterkt tot paarsrood tegen een lichtgroene achtergrond. Aquarelverf op papier, 29,5 x 41,5 centimeter. Meer info vind je in de galerie.

Galerie Hunebedkunst. Tynaarlo 05. Aquarel.

Hunebedkunst: Tynaarlo 06, Inkt tegen lichte tinten

Digitale kunst die het gebruik van inkt simuleert. De oorspronkelijke tinten van de foto zijn gedempt zichtbaar op de achtergrond.

Dolmen bij Tynaarlo, digitale kunst

Hunebedkunst: Tynaarlo 07, Roze op licht- en donkergroen

Een flink schilderij van 60 x 80 centimeter. Zachte roze ondertonen contrasteren met licht- en donkergroen gras. De contouren van het hunebed omvatten expressieve abstracte verfstreken in rood, blauw, wit en zwart. Meer info vind je in de galerie.

  • Hunebed D6 Tynaarlo kunstwerk
  • Hunebed D6 Tynaarlo, een detail van een schilderij
  • Harry Wibier en hunebedkunst (D6 Tynaarlo)
  • Twee keer schildetij D6 Tynaarlo. Hunebedkunst.

Hunebedkunst: Tynaarlo 08, Een eerbetoon aan Friedensreich Hundertwasser

Zijn architectuur is wereldberoemd. Je kan er niet omheen als je in Wenen bent. Ook de overige kunst van Friedensreich Hundertwasser is zeer karakteristiek, kleurrijk en vrolijk makend. Vandaar een aquarel van 29,5 x 41,5 centimeter. Meer info vind je in de galerie.

Tynaarlo 9; een eerbetoon aan Friedensreich Hundertwasser