Geplaatst op 3 Reacties

Picasso in Lascaux. Grottekeningen als inspiratie voor moderne kunst

Tekening geïnspireerd op Picasso en Lascaux

Pablo Picasso bewonderde prehistorische grotkunst. Het verhaal gaat dat hij zei dat we sinds die tijd niets geleerd hebben. Bewezen is dat niet. Wat maakt het uit? Hij zou het gezegd kunnen hebben, want hij vond alle kinderen kunstenaars en had oog voor exotische kunstobjecten. Zijn werk valt niet voor niets deels onder het primitivisme.

Zelf bewonder ik de elegante lijnen van de Cro-Magnon mens uit het paleolithicum om hun doeltreffendheid en hun mysterieuze intentie. Was het magie of ambacht dat de makers dreef? Ik vind het heerlijk om erover te lezen of te mijmeren. Ik heb zelfs een eigen draai aan enkele grottekeningen gegeven. Dat heeft geresulteerd in een hele paleolithische collectie art prints en t-shirts. Voor dat ik die creëerde maakte ik eerst enkele schetsen. Daarover kan je hieronder iets lezen.

Stier uit Lascaux

Niet alles wat Picasso zei is waar; het is natuurlijk onzin dat de schilderkunst in die tienduizenden jaren geen vorderingen heeft gemaakt. De stier van Paulus Potter voegt wel degelijk iets toe aan de stieren uit Lascaux en Altamira. En wat te denken van de stieren van Picasso zelf? Die lijken op niets wat eraan is vooraf gegaan.

Bij wijze van experiment zet ik een stier uit Lascaux met hard potlood op een vel van 50 maal 65 centimeter. Dan probeer ik hem met oliekrijt een toef van Picasso mee te geven; ik zoek de basisvormen, herhaal hier en daar een lijn, laat de achtergrond versmelten met de voorgrond. De gebruikte aardkleuren houden het geheel nog relatief conventioneel. Als kleine verrassing zie ik de oorspronkelijke potloodlijnen als krassen door het krijt komen, een effect waar ik erg blij mee ben.

Lijnen en vlakken

Bij het tweede exemplaar ga ik schuiven met de vormen en voeg ik hier en daar een ander perspectief en een andere emotie toe. Ik gebruik atypische kleuren als groen, geel en blauw. Lijnen laat ik niet altijd de voorspelbare weg vervolgen. Lijntjes verspringen als een pick-upnaald die even uit de groef is gelopen. Ik heb het allemaal gezien in werk van de grote meester en zie dat het werkt.

Voor de derde schets houd ik vast aan vreemde kleuren, meer verschuif het accent van vlakken naar lijnen. Het resultaat vind ik niet gek, maar het ontbeert de complexe speelsheid van de tweede. Voorlopig ben ik klaar. Binnenkort pak ik het weer op vanaf de tweede schets om te kijken of ik het idee verder kan voeren en het modern enigma uit de oertijd nog meer nadruk kan geven.

Picasso als inspiratie

Voor ik de definitieve ontwerpen van de art prints teken, verdiep ik mij nog verder in de stijl van Picasso. Als je naar beneden scrolt in de galerie, kan je bij de homages zien waar dat onder andere toe heeft geleid. En als geen ander wist Picasso met één lijn prachtige dieren te tekenen. Daarmee heeft hij mij geïnspireerd tot de Paleolithic one-line drawings die in de shop verkrijgbaar zijn.

3 gedachten over “Picasso in Lascaux. Grottekeningen als inspiratie voor moderne kunst

  1. […] varieer ik op Picasso. Eindeloos speel ik met zijn honderd jaar oude vormentaal. Het begint met stieren. Dan komen de […]

  2. […] varieer ik op Picasso. Eindeloos speel ik met zijn honderd jaar oude vormentaal. Het begint met stieren. Dan komen de […]

  3. […] navolging. Vandaar dat ik startte met een link van Picasso naar de steentijd. Het leverde leuke schetsen op met een duidelijke eigen signatuur, maar voor de realisatie van de synthese bleek het een […]

Reacties zijn gesloten.