De digitale galerie hieronder toont kunstwerken die in veel gevallen een link leggen naar de geschiedenis. Geïnteresseerd? Neem vrijblijvend contact op met Harry Wibier (info@dolm.nl, 0624987624). Dan kun je een afspraak maken om te komen kijken. Kijken kan ook tijdens de Kunst Zondag Vorden. De eerstvolgende is op 8 september 2024.
Kunstmatige Intelligentie
Veel kunstenaars gebruiken liever geen kunstmatige intelligentie om kunst te maken. Harry heeft daar echter geen problemen mee. Hij vindt het heerlijk om ermee te spelen en zich te laten verrassen door de oneindige mogelijkheden. Zo heeft hij onder andere tien meesterlijke interpretaties van Stonehenge en een serie artistieke foto’s met hunebedden gegenereerd. Ook heeft hij verschillende van zijn blogs geïllustreerd met behulp van AI.
Inktober 2023
In oktober 2023 maakte Harry 31 inktekeningen in het kader van Inktober. Je kunt ze bekijken in deze blog. En ze zijn te koop. Vooral ingelijst zien ze er fantastisch uit!
Sommige tekeningen zijn ook verkrijgbaar als prints in de de Dolm Shop van RedBubble:
Galerie: Met stiften op behang
Welk kind wil niet graag met zijn stiften tekenen op het behang? Harry realiseert deze kinderdroom onder gecontroleerde omstandigheden: Hij heeft boeken met behangstalen waarop hij met zijn acrylstiften tekeningen maakt. De resultaten zijn verrassend. De nog natte kleuren laten zich lekker uitvegen en de motieven op de ondergrond en hun oorspronkelijke kleuren kunnen heel mooi door de tekening schijnen.
Galerie: Let the children play
De vrolijke energieke muziek van Santana inspireerde Harry tot het maken van dit werk, waarin naast de muziek nog twee passies van hem naar voren komen: Hunebedden en mid century art. Kenners herkennen deels dezelfde vormen zoals die vlak na de oorlog voorkomen in de schilderijen van Karel Appel.
Galerie: Hunebedden
De fascinatie van Harry met hunebedden heeft geleid tot talloze kunstwerken waarin deze neolithische monumenten centraal staan. Hieronder staat een greep uit zijn omvangrijke oeuvre, waarin hij verschillende stijlen en technieken gebruikt.
Galerie: Mid Century Art
Harry tekent en schildert graag en veel. Ook bewondert hij veel kunstenaars, met name uit de twintigste eeuw. Vandaar dat hij dikwijls iets op papier of canvas zet dat bijvoorbeeld doet denken aan werk van Pablo Picasso of Joan Miró.
Galerie: Inkttekeningen
Harry tekent sowieso graag met inkt, maar ieder jaar in oktober leeft hij zich daar nog eens extra in uit. De reden is dat hij dan meedoet aan Inktober en iedere dag zijn fantasie laat gaan op een steekwoord dat de organisatie van dit evenement bekend maakt.
Galerie: Illustraties zonder verhaal
Onderstaande aquarellen tonen steeds hetzelfde hunebed, maar dan wel onder verschillende omstandigheden. Ze tonen niet vertelde verhalen die jij als kijker er zelf bij mag verzinnen.
De zwevende stenen van D3 Midlaren-W
In Midlaren bevindt zich een magische plek met twee hunebedden. Één daarvan is D3 Midlaren-W. Let goed op als je er komt, want af en toe zweven de stenen omhoog om even over de heg te kijken. Harry zag het een keer gebeuren en heeft het bijzondere tafereel voor je vastgelegd. Acrylverf op katoen, 60 x 80 centimeter.
Godin – liggend in het noorden – ziet geschiedenis ontstaan
De kenner herkent in deze schildering verwijzingen naar Scandinavische petrogliefen. Ze dagen je uit om te mijmeren over de vroegste geschiedenis en de relatie van mens tot mythen. Acrylverf op papier, 50 x 70 centimeter.
Galerie: Dark Dolmens
Een canvas hoeft niet altijd wit te zijn. De drie schilderingen hieronder kwamen tot stand op speciaal zwart acryl papier. Het zijn achtereenvolgens Proleek Dolmen, D04 bij Tynaarlo en de Dellbrücker Kammer.
Castlerigg
Dit is niet de grootste, maar zeker wel één van de fraaist gelegen steencirkels van het Verenigd Koninkrijk. Het landschap bij Castlerigg in het Lake District is namelijk spectaculair. Op dit schilderij liggen de bergen vaag in de verte in een dreigende donkere kleur. Acrylverf op doek, 30 x 70 cm.
D51 Noord-Sleen
Hunebed D51 is zwaar gehavend. Veel grote stenen ontbreken. Vermoedelijk zijn ze verdwenen in een ander bouwwerk. Hunebed D50 dat net iets verder ligt is groter, completer en imposanter. Waarom ik dan toch van D51 een grote aquarel van maak? Misschien wel vanwege dat hele kleine steentje dat bovenop de voorste deksteen ligt. Heel stoer doet het mee aan dit millennia oude monument. Aquarelverf en fineliner op ambachtelijk A3-papier (29, x 42 cm).
D06 Tynaarlo
Tussen Tynaarlo en Zeegse staat een relatief klein hunebed van nog geen zes meter lang. Om twee redenen is het heel bijzonder. De eerste is dat alle grote stenen er nog zijn. Dat komt niet vaak voor bij de Drentse hunebedden. De meesten missen stenen. Dat komt doordat men vroeger, niet gehinderd door enig historisch besef, bouwmateriaal graag herbruikte. De tweede reden dat D6 bijzonder is, is dat de gebruikte stenen allemaal van roze graniet zijn. Ook dat komt zelden voor. Het lijkt erop dat de bouwers van D6 deze stenen vanwege hun soort speciaal uit hebben gezocht. Twee redenen dus om de bijzondere eigenschappen van dit hunebed te vangen in verf. Acrylverf en posca markers op canvas, 60 x 80 cm. Prijs op aanvraag.
Het lijntje met de parel
Een lijn en een stip; een minimalistische verwijzing naar een meesterwerk. 50 x 80 cm, acrylverf op doek.
Galerie: Carnac Posca Pizza Packagings
De eerste boeren van Bretagne lieten raadselachtige velden vol staande stenen achter. Hoeveel is onze voeding sindsdien veranderd? Deze kleine kunstwerkjes van 10 x 10 centimeter laten je daarover nadenken.